Crisis Communicatie & Reputatiemanagement

Wij staan 24/7 paraat om opdrachtgevers bij te staan in geval van een crisis, klein of groot. Als woordvoerder, sparring partner en als strateeg. Wij zorgen voor zorgvuldige fact finding, analyse en de ontwikkeling en implementatie van een strategie. Dikwijls treden wij in crisissituaties op als woordvoerder. In geval van nood kun je ons via +31 20 470 87 87 altijd bereiken. Ons crisisteam bestaat uit doorgewinterde communicatiespecialisten die al vele jaren klanten in de private- en publieke sector bijstaan. Binnen ons kantoor is bovendien juridische expertise aanwezig, wat regelmatig van pas komt in uitdagende trajecten. Een organisatie die in een crisissituatie snel schakelt en nauw samenwerkt met interne en externe betrokkenen, en eveneens daadkrachtig communiceert, kan veel schade voorkomen.

Diensten


‘Ik werk graag en nauw samen met Buutvrij, Zuiver Media en Coebergh PR. De beslissingen rondom de campagnes nemen we zelf, maar ik spar natuurlijk graag met hen als we dit soort besluiten nemen.’ – Ine Stultjens, Manager Marketing & Communication bij Koninklijke Auping op Marketing Tribune over marketing tijdens de coronacrisis. 


CASES

Faillissement in de retail
Een bekende internationale warenhuisketen kondigde zijn vertrek op de Nederlandse markt aan. Wij stonden directie en bewindvoerders bij in het formuleren van een passende mediastrategie en namen gedurende enkele weken 24/7 de woordvoering voor onze rekening. 

Negatieve publiciteit in vastgoedsector door conflict 
Een conflict tussen een vastgoedeigenaar – onze opdrachtgever – en de verhuurder van één van zijn gebouwen leidde tot negatieve publiciteit en Kamervragen. Wij adviseerden, traden op als woordvoerder en fungeerden als intermediair. Daarmee leverden we een bijdrage aan het stuiten van negatieve berichtgeving en reputatieherstel.

Schoolstrijd: van dreigende reputatieschade naar de-escalatie
Een uit de hand gelopen ruzie tussen een docent en leerling van een middelbare school – onderdeel van een grote scholengemeenschap – zorgde voor landelijke media-aandacht en een golf van negatieve publiciteit op social media. Met zorgvuldige mediamonitoring en -analyse, het formuleren van kernboodschappen en het stroomlijnen van overleg en samenwerking tussen betrokken partijen droegen wij bij aan de-escalatie van deze (PR-)crisis. 

Food & Fake Facts
In één van de producten van een aanbieder van babyvoeding werd een in potentie schadelijke stof aangetroffen. Hoewel de aanwezige hoeveelheid ruimschoots binnen de wettelijke norm viel en er geen sprake was van een gevaar voor de volksgezondheid, dreigden reputatieschade en omzetdaling. Wij stonden onze opdrachtgever bij in het formuleren van kernboodschappen voor alle stakeholders, maakten uitgebreide Q&A’s en zorgden voor een gedegen voorbereiding op interviews.  

Personal PR – juist ook als het even tegen zit
Eén van de meest toonaangevende hoofdredacteuren van ons land kwam zwaar onder vuur te liggen. In de kranten, op radio, tv en op social media ging het helemaal los. Oorzaak: een verkeerd geïnterpreteerde uitspraak in een interview. Door actief de dialoog aan te gaan – waarbij wij adviseerden over toon, boodschap en podium en gedurende het hele proces 24/7 paraat stonden om de persoon in kwestie te ondersteunen en van feedback te voorzien – bleef de uitstekende reputatie van deze professional intact. 

Case: The Privacy Collective – Het Financieele Dagblad